Pierwszą deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości powinien złożyć do dnia 28 lutego 2013 r. za pośrednictwem poczty, osobiście w Urzędzie Gminy Siedlce lub u sołtysa w danej miejscowości.
Deklarację obowiązany jest złożyć każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej. Wyjątek stanowią budynki wielorodzinne, w których ustanowiono odrębną własność lokali, gdzie deklaracji nie składają poszczególni właściciele mieszkań, bo obowiązek ten spoczywa na spółdzielni mieszkaniowej lub zarządzie wspólnoty.
W deklaracji wskazujemy m. in. dane dotyczące właściciela nieruchomości (składającego deklarację), dane dotyczące nieruchomości, na której powstają odpady oraz preferencje w zakresie postępowania z odpadami. Właściciel nieruchomości musi zadeklarować jeden ze wskazanych sposobów postępowania z odpadami tj. czy będzie segregował odpady lub czy będzie oddawał wszystkie odpady, jako zmieszane (sposób nieselektywny). Właściciel nieruchomości składając deklarację samodzielnie wylicza wysokość miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie ilości osób zamieszkujących posesję i stawki opłaty. Obowiązujące stawki opłaty za odpady zostały określone na poziomie:
- 7 zł w przypadku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów,
- 11 zł w przypadku zbierania i oddawania odpadów, jako zmieszane (nieselektywne).
Jeśli właściciel nie złoży deklaracji w terminie, wójt określi właścicielowi w drodze decyzji wysokość opłaty za śmieci, biorąc pod uwagę szacunki, w tym średnią ilość odpadów powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.
W przypadku zmiany danych, które są podstawą do ustalenia wysokości opłaty tj. zmiany liczby osób mieszkających w gospodarstwie domowym (tj. urodzenia, zgony lub zmiana miejsca zamieszkania), należy złożyć nową deklarację w ciągu 14 dni od dnia nastąpienia danej zmiany.
Deklaracje wypełniamy zgodnie z danymi na dzień jej wypełnienia.