Trwają konsultacje między gminą Siedlce a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Dotyczą planowanej na terenie gminy budowy odcinka autostrady A2 i włączenia części dróg gminnych do inwestycji, jako drogi serwisowe.
Podczas konsultacji między gminą a projektantami ważą się losy dróg dojazdowych do pól a także kwestie późniejszego ponoszenia kosztów serwisowania i zimowego utrzymania dróg.
Wójt Henryk Brodowski na sesji Rady Gminy 24 stycznia zapoznał radnych z opinią gminy Siedlce przygotowaną dla projektanta autostrady, dotyczącą przekazania dróg gminnych od Dyrekcji Generalnej Dróg Krajowych i Autostrad.
Wójt pozytywnie zaopiniował przedstawioną propozycję z rozwiązaniami graficznymi zawartymi w dokumentacji projektowej, ale pod następującymi warunkami:
Etap przekazania drogi jako inwestycji zakończonej nastąpi dopiero po odbiorze z uregulowanym stanem prawnym, po wydzieleniu działki i rozliczeniu płatności w ramach odszkodowań, po wywłaszczeniu.
Warunki gminy dotyczą też spraw technicznych, odwodnienia pasów drogowych, przejmowanych dróg do sieci zbiorczej autostrady, następnie do naturalnych zbiorników lub cieków wodnych. Szerokość pasa drogowego powinna być normatywna na każdym odcinku odpowiednio dla trasy przekazanej drogi. Utrzymanie, oczyszczanie, koszenie poboczy i skarp wiaduktów jak również ich remontowanie ma pozostawać po stronie GDDKiA. Standard zimowego utrzymania przekazanych dróg pozostaje adekwatny do standardu pozostałych dróg gminnych. W przypadku podwyższonego wymogu standardu utrzymania dróg, GDDKiA pokryje koszty wszystkie uszkodzenia nawierzchni w przypadku uszkodzenia dróg serwisowych.
- Wszystkie zgłoszone przez nas uwagi, nawet podłączenie ul. Przemysłowej i Leśnej w Żelkowie Kolonii (do ronda) mają zostać uwzględnione. Drogi zostaną ujęta jako drogi serwisowe. Dziewięć naszych dróg gminnych stanie się drogami „serwisowymi” – powiedział wójt.
Do 2024 r. ma zakończyć się budowa odcinka węzła Swoboda, kolejny etap będzie realizowany po 2025 r.